Våra 7 bästa design-tips för paketeringar
Av Steffen Andersen · 16. april 2020
När stora varumärken såsom Coca Cola, Mercedes-Benz, Apple eller Prada lanserar nya produkter förbeställts hundratals exemplar av kunder, dessa kunder vet inte nödvändigtvis exakt vad för produkt de faktiskt beställt: Hur kan det komma sig? Kunders lojalitet och tillit till ett varumärke och dess produkter skapar en viss typ av föreställning och förväntning på kommande produkter. Du själv kanske har upplevt detta eller kanske till och med köat utanför en butik inför ett nytt produktsläpp?
Dessa företag har lyckats bygga en starkt varumärke och företagsidentitet där varje interaktion med kunder bygger vidare på relationen och ökar kundens lojalitet till just deras företag. En viktig del av bygget av ett starkt varumärke är paketeringen av produkten. Företag som önskar skapa tillit och förtroende djupdyker på detta område och ser till att ha en röd tråd genom samtlig paketering. Enhetlig paketering hjälper kunden att associera ett varumärke med ett koncept – och inte minst marknadsför produkten inför nya och potentiella kunder.
Det finns mycket att inspireras av från tidigare nämnda varumärken gällande hur de använder sig av paketering för att påverka igenkännedomen av just deras varumärke. Vi har samlat våra 7 bästa tips för att skapa en skräddarsydd, unik paketering och highlightat det viktigaste att ha i bakhuvudet under processen.
Nyckeln är att vara konsekvent
När du börjar designprocessen av din to-go paketering är det viktigt att ha i åtanke att dina kunder bör känna igen ditt varumärke oavsett om designen trycks på en pappersmugg eller papperspåse. Är det färger, typsnitt eller illustrationer som kännetecknar ditt varumärke?
Ett tillvägagångssätt gällande enhetlighet och konsekvent varumärkeexponering är att fundera över tidigare designs, flyers, affischer, ads etc. Vilka huvudsakliga budskap kommuniceras, vad för koncept har applicerats och vilka färgnyanser är återkommande? Alla dessa element kan hjälpa dig hitta den röda tråden mellan olika typer marknadsaktiviteter och paketering. Säkerställ länken mellan elementen och skapa en varumärkesmedvetenhet bland dina kunder!
Att vara konsekvent kan låta lättare än vad det faktiskt är! Har du olika typer av produkter eller storlekar så lockar det att skapa olika designs till dem – inte sant? Återkommande element behöver användas för att skapa samma känsla oavsett hur eller via vad dina kunder interagerar med ditt varumärke. Nedan är ett briljant exempel från Ben&Jerry’s där de visar hur de har varit konsekventa i designen av deras paketering av olika produkter.
Gör sociala medier till en fördel
När du designar din skräddarsydda to-go paketering är det a och o att ha sociala kanaler i åtanke och hur både kunder och influencers kan interagera med dem. I en undersökning svarade hela 40% att de skulle dela bilder och “stories” av paketering på sina sociala plattformar om de upplevde paketeringen tilltalande. Möjligheterna sociala medie för med sig är enorma – ta vara på dem! Mun mot mun-marknadsföring i all ära, men 2020 är det snarare skärm till skärm som gäller.
För att ta till vara på detta kan du exempelvis addera information och kontonamn till sociala plattformar i designen av paketeringen. Om kunden önskar posta din, låt oss säga, goda milkshake på sin instagram-story kan de enkelt hitta ditt instagramkonto och tagga det.
Ett annat tips är se till att din logotyp mer eller mindre är centrerad i designen för att säkerställa att kunden enkelt kan särskilja logotypen från resterande design och se ditt tydligt se företagsnamn.
«Keep it Simple, Stupid»
Det så kallade «KISS» konceptet syftar till vikten av enkelhet i en design. När vi tänker på ordet “enkelt” associerar vi det ofta till något “tråkigt”, men i själva verket är enkelheten i en design sällan det minsta tråkig. Enkelhet i en design handlar huvudsakligen om att undvika röriga budskap och layouter där det är för många olika färger, illustrationer eller symboler. En plottrig eller ostrukturerad design kan hindra kunden från att förstå budskapet och idén bakom designen och i värsta fall hela produkten. Som du kanske redan har listat ut, så är detta sällan ett steg i rätt riktning mot ökad varumärkeskännedom.
Vi vet, vi vet. Det ÄR kul att designa och låta kreativiteten flöda, men försök att inte sväva iväg allt för långt. En av de mest välkända produkterna med tillhörande paketering är Apple med sin iPhone. En vit box med den en liten Apple logotyp på i all sin enkelhet. Denna paketering skapar minst sagt en exklusiv känsla – vilken känsla vill du förmedla?
Kontraster och matchande färger
När du designar din to-go paketering är färgval en av de viktigare aspekterna att ha i åtanke. Hur de matchar, hur de lyfts av kontraster, vad för känsla de förmedlar. Färger i kontrast kan vara en nyckel till ett igenkännbar design, speciellt i kontrast till bakgrundsfärgen av paketeringen.
Vi har tillverkat pappersmuggar för Brasil Barista i Norge, ett bra exempel som illustrerar hur man enkelt tar vara på kontraster av färger i en design. Vi har skapat tonvis av designade paketeringar, men denna är bland de första vi tänker på gällande vikten av färger i designprocessen. Den gröna bakgrunden som lyfter logotypen, den vita kanten i botten som hamnar i fin balans med det vita locket – we got you, simplicity!
Berätta en story med din design
Storytelling används flitigt inom branding och marknadsföring, inte minst för produkter som tävlar med kvalitet, miljömedvetenhet eller ett koncept snarare än pris. I dessa fall är storytelling ett perfekt sätt att differentiera sig med från konkurrenter.
Ett bra exempel på hur man kan använda sig av detta hittar vi hos Ønsk Kaffe. Ønsk Kaffe är ett litet kaffemärke med bas i Köpenhamn. De använder aktivt sin paketering i sin storytelling. Företaget importerar kaffebönor från lantbrukare i Nicaragua för att säkerställa goda arbetsförhållanden samt högkvalitativt kaffe. Affäridén illustreras och förmedlas på deras kaffesäckar, kaffepåsar och pappersmuggar – du kan se deras design här nedan.
Addera en extra krydda
Genom hela texten, fram tills nu, har vi förespråkat en enkel design för att undvika förvirring bland dina kunder. Men, för somliga varumärken och branscher kan en crazy-touch attrahera ett specifikt segment eller målgrupp. Vårt tips är att ha tidigare steg i denna artikel i åtanke, för att sedan krydda på något litet extra som gör dig och ditt varumärke till något unikt. Vill du ha en mer vågad design? Glöm inte att vara konsekvent och inkludera det i samtliga designs!
Ett exempel är företaget Feed. som vi har hjälpt med pappersmuggar. De har en förhållandevis enkel design där de jobbar med kontraster men håller logotypen centrerad. Företaget beställde pappersmuggarna i samma design men i olika färger – en extra krydda utan att tappa den röda tråden!
. De har en förhållandevis enkel design där de jobbar med kontraster men håller logotypen centrerad. Företaget beställde pappersmuggarna i samma design men i olika färger – en extra krydda utan att tappa den röda tråden!
Var uppmärksam på skärningslinjer och utfallande tryck (bleed)
Vårt sista tips är kanske det enklaste och mest uppenbara: ha skärningslinjer i designmallar i åtanke när du skapar din design. Detta betyder att du behöver placera dina illustrationer samt logotyp innanför linjerna och i enhetlighet med dem. Glöm inte att låta bakgrunden gå ut till «bleed»linjen då de flesta tryckmaskiner har små tryckfel på ena sidan.
Vi på Limepack vill alltid erbjuda mer än vad vi lovar, så, här nedan har vi även skrivit ut tips nummer 8 för dig 🙂
Visa att du bryr dig om miljön
När du köper din to-go paketering hos oss kan du välja miljövänliga paketeringar, skonsamma mot miljö och klimat. Till exempel, när du beställer FSC®-certifierade pappersmuggar ka du välja att inkludea certifieringssymbolen på pappersmuggen i din design.
Summa summarum
Det viktigaste att ta med sig från denna artikel är att en konsekvent design är nyckeln till en ökad varumärkeskännedom bland kunder och potentiella kunder. Att hålla en genomgående röd tråd genom design och paketering kommer att bygga en solid relation till dina kunder där de kommer ihåg DIG, inte dina konkurrenter. Enkelheten av en design är i många fall det enklaste sättet att säkerställa att ditt varumärke och budskap blir ihågkommet, men om ditt kundsegment tillåter det, rekommenderar vi en extra liten krydda för att särskilja din paketering från andras.